جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مراسم

برگزاري نشست علمي با عنوان «ماهيت فقه سياسي» در مرکز فقهي ائمه اطهار(ع)

 

 

 

 با اهتمام معاونت پژوهشي مركز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) اولين نشست علمي گروه پژوهشي فقه سياسي با عنوان "ماهيت فقه سياسي" و با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي احمد مبلغي رئيس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي ، روز چهارشنبه 28/1/1387 در سالن اجتماعات اين مركز برگزار شد.

در اين جلسه كه جمع زيادي از اساتيد، محققين و دانش‌پژوهان اين مركز حاضر بودند، جناب حجت الاسلام و المسلمين مبلغي مباحث ارزنده‌اي را در خصوص مفهوم و ماهيت فقه سياسي، منابع ، ويژگي‌هاي موضوعات و مسائل آن و روش‌هاي بحث و اجتهاد در اين شاخه تخصصي از فقه و نيز مقايسه آن با ساير رويكردهاي تخصصي فقه ارائه نمودند. ايشان اظهار داشتند: فلسفه سياسي همان نظريه سياسي، و فلسفه سياسي اسلام همان نظريه سياسي اسلام است و در قلمرو فقه سياسي قرار مي‌گيرد، از اين رو نظريه پردازي در آن كار فقيه مي‌باشد. ايشان همچنين بيان كردند كه نظام سياسي اسلام هم يك نظريه سياسي است و تبيين آن از شؤون فقيه است.

آنگاه اين محفل علمي با سؤالات متعدد محققين و دانش‌پژوهان و پاسخ‌هاي سخنران محترم پي‌گيري شد و در نهايت جناب آقاي مبلغي (دامت افاضة) ضمن نكوداشت ياد مؤسس معظم مركز، مرحوم حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني قدس سره و تقدير از رياست محترم مركز، از فعاليت‌هاي ارزشمند مركز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) ‏و نشاط علمي دانش‌پژوهان آن قدرداني نمودند.