جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مصاحبه

ديدگاه فقهي مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنکراني (قده) راجع به حضور و شرکت مردم در انتخابات

 

 

 رسا سرويس سياسي : حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد فاضل لنکراني ديدگاه فقهي مرحوم حضرت آية الله محمد فاضل لنکراني(ره) را درباره حضور مردم در انتخابات تشريح کرد و گفت: طبق نظر ايشان، شرکت در انتخابات يک واجب شرعي، و گامي بزرگ در راه خدمت به اسلام و يک عبادت بزرگ است.
حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد فاضل لنکراني روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري رسا با اشاره به حمايت حضرت آيت الله محمد فاضل لنکراني (ره) از انقلاب اسلامي و پي‌گيري و دلسوزي نسبت به امور نظام اسلامي اظهار داشت: يکي از مراحلي که حساسيت و تأکيد ايشان را بيشتر ملاحظه مي‌کرديم، حضور در صحنه‌هاي انتخابات بود.
وي افزود: در ميان انتخابات‌هاي گوناگون نظام، آن فقيه والامقام نسبت به انتخابات مجلس شوراي اسلامي اهميت بسزايي را قائل بودند.
رييس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) با يادآوري تأکيدهاي حضرت آيت الله محمد فاضل لنکراني(ره) درباره پررونق برگزار کردن انتخابات تصريح کرد: ايشان شرکت در انتخابات و رأي دادن را به عنوان يک واجب شرعي قلمداد مي‌کردند و آن را يک گام بزرگ در راه خدمت به اسلام و مانند ساير عبادات برمي‌شمردند.
وي ادامه داد: آن مرجع فقيه در روز رأي گيري با وجود کسالت‌هاي جسمي، در ساعت‌هاي اوليه حضور مي‌يافتند و رأي خودشان را در صندوق رأي مي‌انداختند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد فاضل لنکراني، اسلام خواهي ، داشتن حساسيت نسبت به اجراي اهداف والاي اسلام، خدمت به مردم و ارزش‌هايي که حضرت امام خميني(ره) معين کرده‌اند را جزو مطالبات حضرت آيت الله فاضل لنکراني(ره) از نمايندگان مجلس برشمرد و گفت: ايشان مي‌فرمودند اگر قوانين، به صورت صحيح و متقن تصويب شود، بسياري از مشکلات کنوني در عرصه‌هاي اقتصادي، حقوقي، قضايي، فرهنگي و مانند آن وجود نخواهد داشت. اگر نمايندگان مجلس قوانيني را متقن و البته منطبق با اسلام و قانون اساسي پي‌ريزي و تصويب کنند، وظايفشان را انجام داده‌اند.
وي ادامه داد: ايشان از نمايندگان دوره‌هاي مختلف مجلس مي‌خواستند که مستقل و آزاد عمل کنند و خود را به هيچ حزب و يا گروهي، وابسته نکنند. حتي ايشان گاه چنين تعبير مي‌کردند که نمايندگان يک تبصره را هم که تأييد مي‌کنند، در روز قيامت در برابر خداي متعال بايد پاسخ‌گو باشند و در اظهار نظرها، از ديگران تأثيرپذير نباشند.
حجت الاسلام و المسلمين محمدجواد فاضل لنکراني در ادامه، به بيان ديدگاه خود در اين زمينه پرداخت و هدف انقلاب را احياي ارزش‌هاي اسلامي دانست و گفت: مجلس شوراي اسلامي بايد در برابر دشمني‌هايي که با نظام مقدس اسلامي به ويژه در خارج مي‌شود، هوشياري و ايستادگي داشته باشد.
وي ادامه داد: يک نماينده مجلس پس از کسب آراء و ورود به مجلس ، بايد با اقشار مردمي ارتباط داشته و از مشکلات آنان آگاه باشد.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علميه شأن قانون‌گذاري را در مقايسه با اجراي قانون، داراي اهميت برتر خواند و خاطرنشان ساخت: اگر نمايندگان از دردها و کاستي‌هاي مردم با خبر باشد در مرحله قانون‌گذاري مي‌توانند همه جانبه و متقن عمل کنند.
وي نظام اسلامي را در شرايطي حساس و دشمني‌هاي استکبار را سرسخت ارزيابي و تصريح کرد: دشمن دنبال حضور کم‌ رنگ مردم در انتخابات مجلس هشتم است و بر آن پافشاري مي‌کند تا مجلسي ضعيف شکل گيرد.
رييس مرکز فقهي ائمه اطهار(ع) با بيان اين نکته که شمار زيادي از مقلدان مرحوم حضرت آيت الله محمد فاضل لنکراني(ره) بر تقليد اين مرجع فقيد باقي مانده‌اند، اظهار داشت: در اين روزها تلفن‌هاي زيادي از سوي مقلدان والد ما و مؤمنان به خود من يا دفاتري که در شهرستان‌ها فعال است و پاسخ‌گوي نيازهاي مذهبي مردم مي‌باشد، انجام مي‌گيرد و من به دفاتر هم تأکيد کردم که به مراجعان بگويند : بي‌گمان اگر والد ما در اين شرايط بودند، مانند برهه‌هاي گذشته نسبت به حضور قوي در انتخابات تأکيد مي‌کردند.
وي در پايان افزود: اگر مردم مي‌خواهند عزتمند باقي بمانند، انقلاب در اين کشور باقي بماند، روز به روز اعتماد بيايد و با هدايت‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي به مسيرش ادامه دهد، بايد حضور پرشکوهي در انتخابات روز جمعه داشته باشند. از اين رو هيچ ترديدي در وجوب شرکت در انتخابات وجود ندارد.