جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> پیام

فرازهايي از بيانات مرجع عاليقدر جهان تشيع مرحوم آيت الله العظمي فاضل لنكراني (قدس سره)

 

 ایشان در سال 1377 در پیامی فرمودند:
در آستانه ماه مبارك رمضان قرار گرفته‌ايم. يك امري كه بسيار مهم است و در اصل انقلاب ما نقش به سزا داشت اتحاد يا به تعبيري رفاقت مردم با هم است . همه بايد با هم رفيق، متحد و منسجم باشند.
يكي از نكاتي كه خداوند خواندن نماز را در مساجد مستحب قرار داده و براي اجتماع مردم در مسجد اهميت قائل شده اين است كه اجتماع مردم در مسجد مقدمه ايجاد الفت بين آنها خواهد شد و الا اگر اين اجتماعات نباشد شايد افرادي كه  همسايه هم هستند سال به سال همديگر را نبينند و با هم صحبت نكنند. در حاليكه وقتي به مسجد بروند احوال هم را مي‌پرسند و از وضع هم جويا مي‌شوند و رفاقتشان بيشتر مي‌شود. چه بسا مستضعفيني باشند كه انسان از وضع آنها خبر ندارد اما در مسجد مستقيم يا غير مستقيم از حال آنها با خبر مي‌شوند لذا بايد از مساجد خيلي استفاده كنيد.
يكي از چيزهائي كه اخيراً در باب تهاجم فرهنگي نشانه‌هايش زياد بروز و ظهور كرده اين است كه دشمن به اين نتيجه رسيده كه بين مردم و روحانيت فاصله ايجاد كند و مردم را از روحانيت، از مرتبه بالا تا پايين از مرجعيت و رهبريت گرفته تا مراتب پايين‌، بين مردم و همه اينها مي‌خواهند فاصله ايجاد كنند. مردم ما بدانند اگر خداي ناكرده روزي از روحانيت جدا شوند آن روزي است كه دشمن بر آنها مسلط خواهد شد.
لذا نصيحت من اين است كه در ماه مبارك رمضان حب و بغض‌هاي بي‌جا و بي‌جهت را كنار بگذاريد و همه با هم رفيق شويد و در مساجد اجتماع كنيد. از كلاسهاي مسجد، از نماز جماعت مسجد و از منبرها و مطالبي كه افراد در مسجد مطرح مي‌كنند از تفسير قرآن و احكام شرعي و عقايد، كاملاً استفاده كنيد چون ماه مبارك رمضان فقط روزه‌اش نيست كه حالت تقوا براي انسان ايجاد مي‌كند بلكه ماه رمضان خصوصياتي دارد كه رعايت مجموع اين خصوصيات انسان را يك مسلمان و شيعه واقعي مي‌نمايد حال اگر خداي ناكرده ماه رمضان بر ما بگذرد و از بركات آن استفاده نكنيم، اين ماه رمضان چه فايده‌اي براي ما خواهد داشت؟ در اين ماه نبايد به صرف روزه گرفتن اكتفا كرد. ماه رمضان ماه خودسازي است ماه رسيدگي به مستضعفين و كمك به فقرا است و بالاتر از اينها ماه اتحاد و انسجام است هر چه ما اتحادمان بيشتر باشد دشمن از توطئه‌هايش عقب نشيني خواهد كرد.

خداوند همه ما را از بركات اين ماه بهره‌مند فرمايد