جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مناسبت

شب قدر شب ضيافت الهي[روزنامه جمهوری اسلامی ایران 1387/7/2]

سخنراني مرجع عاليقدر شيعه مرحوم حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني در حرم مطهر حضرت معصومه (س ) شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان 1416 هـ . ق 1374 ش .

بسم الله الرحمن الرحيم

انا انزلنا في ليله القدر و ما ادرئك ما ليله القدر ليله القدر خير من الف شهر

يكي از بركات ماه مبارك رمضان وجود شب قدر در اين ماه است .
شب قدر شبي است كه نسبت به ساير اوقات چند فضيلت دارد. اول آنكه در چنين شبي قرآن كريم بر قلب نازنين پيامبر اكرم (ص ) نازل شده است قرآن كتاب هدايت بشر است . انسانها با عمل به قرآن مي توانند از تمام گمراهي ها نجات پيدا كنند. در سايه قرآن است كه هر گمراهي و ظلمت و آلودگي از بين مي رود. ظلمت جهل ظلمت استعمار ظلمت نفس و نفسانيت همه در پرتو قرآن از بين رفته و به روشنايي و نور علم و هدايت مبدل مي گردند.
قرآن كامل ترين كتاب الهي است كه پس از آنكه دوران رسالت انبيا گذشته را پشت سر نهاده و به اوج كمال رسيده به عنوان معجزه جاويدان بر خاتم انبيا نازل شده است . به همين جهت است كه در مقام تحدي بر آمده و مدعي شده كه هيچ كس نمي تواند نظير حتي يك سوره از سوره هاي كوچك قرآن بياورد مثل سوره كوثر كه چهار آيه بيشتر ندارد قرآن ادعا مي كند آنهم يك ادعاي واقعي كه هيچ كس تا روز قيامت هر چه علم پيشرفت كند و ادبيات عرب ترقي داشته باشد و دانشگاهها متخصص در علوم ادبيات عرب تربيت كنند نخواهد توانست يك سوره چهار آيه اي مانند قرآن بياورد. قرآن در اين مقام تحدي سربلند است كه با وجود آنكه هزار و چهارصد سال از نزول آن مي گذرد هنوز هيچ فرد و گروهي نتوانسته است در مقام معارضه با او برآيد.
چنين قرآني را خداوند مي فرمايد زمان نزولش را در شب قدر قرار داديم . يعني هيچ زماني شايستگي اين نزول را غير از شب قدر نداشته است .
حال بحث كيفيت نزول قرآن در اين شب مفصل و دامنه دار است كه به آن نمي پردازيم .
سپس مي فرمايد (ليله القدر خير من الف شهر) با توجه به اينكه در بيان خدا و رسول خدا و ائمه هدي (ع ) غير از حقيقت هيچ گونه اغراق و مبالغه اي پيدا نمي شود و قرآن مي فرمايد ارزش و فضيلت شب قدر از هزار ماه يعني هشتاد و اندي سال بيشتر است . ارزش يك شب قدر ده دوازده ساعتي بيشتر از هشتاد و چند سال است و بعد مي فرمايد (تنزل الملائكه و الروح فيها باذن ربهم من كل امر) نظر بزرگاني مثل امام راحل (ره ) اين است كه عقل ما نمي رسد معناي واقعي آيه را درك كنيم لكن اين مقداري كه عقل و علم ناقص ما از كلام خدا درك مي كند اين است كه در شب قدر ملائكه و روح القدس به زمين نازل مي شوند و به تناسب حكم و موضوع ما استفاده مي كنيم كه مقصود از نزول ملائكه آن است كه محضر ولي كامل خدا را درك كنند و در زمان ما به حضور مقدس حضرت بقيه الله الاعظم برسند و همه مسائل و مقدرات بشر همه سرنوشت من و شما و ديگران را به محضر آن حضرت ارائه داده و به امضا آن وجود مقدس برسانند. شب قدر به حسب ظاهر اين خصوصيت را دارد كه تمام مقدرات من و شما چه مقدرات فردي و چه مقدرات اجتماعي همه در اين شب تقدير شده و به امضا امام زمان مي رسد.
آخرين تعبير قرآن در باب شب قدر اين است كه (سلام هي حتي مطلع الفجر) شب قدر شب سلامتي است شبي است كه درهاي رحمت و عنايت و بركات الهي به سوي مردم باز است . شبي است كه اذن عام الهي داده شده است با اينكه همه ما در ماه رمضان داخل ضيافت الهي هستيم اما اين شب يك پذيرايي و ضيافت الهي مخصوص به خود دارد و ما بايد از اين ضيافت و مخصوصا امشب به دو جهت حداكثر استفاده را ببريم . يكي آنكه تا آخر ماه مبارك شب قدر ديگري باقي نمانده است . ديگر آنكه هيچ تضميني براي درك ليله القدر سال آينده و سالهاي بعد براي ما وجود ندارد لذا بايد از اين موقعيت كاملا محدود و در عين حال بسيار ارزنده استفاده كنيم و از اين مجلس نوراني و باشكوه دست خالي بيرون نرويم .