جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> خاطره

خاطره اي از حضرت آية الله العظمي فاضل لنکراني (قدس سره ) در مصاحبه با آية الله يزدي (خبرگزاري رسا)

 

بعد از درس اساتيدي مثل مرحوم آيت‌الله بروجردي و امام راحل آشنايي من با مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني (ره) بيشتر در جلسات جامعه مدرسين حوزه علميه قم بود. در اوايل انقلاب با شروع مسايل انقلاب، جامعه مدرسين فعاليت خود را از زمان مرحوم آيت‌الله بروجردي براي تصحيح روند علمي حوزه علميه آغاز كرد و از همين رو به جامعه مدرسين مشهور شد. در زمان حضرت امام خميني (ره) با توجه به شرايط سياسي ايجاد شده جامعه مدرسين صبغه سياسي گرفت و بيشتر جلسات آن به خاطر مسايل حساس سياسي در منازل افراد برگزار مي شد. مرحوم آيت الله فاضل لنكراني (ره) يكي از اعضاي فعال جامعه مدرسين بود و در بحث‌ها و مسايل با علاقه زياد و پيگيري شديد شركت مي‌كرد. وي از جمله اعضاي جامعه مدرسين هستند كه به بندر لنگه تبعيد شدند و پس از مدتي بنده نيز به آنجا تبعيد شدم. وي در بندرلنگه و در ايام تبعيد در يك حسينيه زندگي مي‌كرد كه واقعا شرايط سخت و دشواري بود.

با شرايط حساسي كه در قم ايجاد شد و در شهر حكومت نظامي اعلام شده بود و خيابان ها به تصرف ارتش درآمده بود، جامعه مدرسين تصميم گرفت كه يك راهپيمايي بزرگ در قم ترتيب دهد و تصميم گرفتيم كه اين راهپيمايي از منزل آيت‌الله فاضل آغاز شود و همگي از آنجا تجمع و راهپيمايي را آغاز كنيم. ما هر كدام از كوچه و پس كوچه‌هاي اطراف آمديم تا به منزل سابق آيت الله فاضل لنكراني (ره) واقع در سه راه بازار رسيديم.با حضور تقريبا همه اعضاي جامعه مدرسين راهپيمايي آغاز شد. تعدادي از آقايان در صف اول قرار گرفتند، پس از طي مسير كوتاهي متوجه شديم كه خيابان را بسته‌اند و تهديد كردند كه اگر جلوتر بياييد حتماً به سويتان شليك مي‌شود. آيت الله روحاني و مرحوم آيت الله فاضل لنكراني (ره) و بعضي از بزرگان كه در صف اول راهپيمايي قرار داشتند، آماده شهادت بودند و اعتنايي به تهديدهاي ارتش نكردند. هر چه بيشتر جلو مي‌رفتيم، بر تعداد مردمي كه به جمع اساتيد حوزه مي‌پيوستند، بيشتر مي‌شد تا جايي كه مرحوم خلخالي بر روي يكي از تانك‌هاي ارتش رفت و سخنراني كرد و ارتشي ها راه را باز كردند و تا قبرستان بقيع راهپيمايي كرديم.

حضرت آيت الله فاضل لنكراني (ره) هميشه در صحنه هاي حساس و پرمخاطره نقش خاصي داشتند و حضور فعالي از وي ديده مي شد. اگر به اسناد جامعه مدرسين حوزه علميه قم مراجعه كنيم و اعلاميه هايي كه از سوي اين جامعه صادر شده است را نگاهي بيندازيم، خواهيم ديد كه امضاي اين فرد مبارز در اولين امضاهاي اطلاعيه ها و بيانيه ها وجود دارد و اين مسأله حاكي از فعاليت جدي ايشان در مسايل سياسي بود. در اطلاعيه اي كه از سوي جامعه مدرسين درباره حمايت از مرجعيت امام راحل و خلع شاه صادر شده بود، ايشان از اولين نفراتي بود كه اين اطلاعيه را امضا كرد و امضاي ايشان در اولين امضاها قرار دارد.