جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مناسبت

اصل انتظار و ضرورت آگاهي بخشي هاي فكري و اجتماعي[روزنامه جمهوری اسلامی پنجشنبه 28 خرداد]

آيت الله العظمي فاضل لنكراني(رحمه الله)

اشاره

اصل « انتظار » و وظايف « منتظران » از موضوعاتي است كه بايد براي اين نسل و هر نسل به صورت صريح و جامع تبيين گردد و ابعاد و جلوه هاي آن نمايانده شود.در پرتو همين تلاش فكري و جهاد علمي است كه توده هاي مردم به ويژه جوانان و دانشجويان با شخصيت نوراني وملكوتي عدالت گستر جهان حضرت مهدي موعود(عج ) آشنا مي شوند و ضمن كسب شناخت نسبت به فلسفه انتظار درباره وظايف و مسئوليت هايي كه در عصر غيبت به عهده دارند آگاهي وبينش هاي لازم را به دست مي آورند و باخرافه ها و بدعت ها و تحريف هايي كه در اين موضوع و توسط قدرت هاي استكباري و عوامل و ايادي آنان در طول تاريخ راه يافته است آشنا مي گردند و همچنين به نقش جهل و ناداني و جمود و قشري گري در گسترش روزافزون خرافه و موهوم درباره انتظار فرج واقف و آگاه مي شوند.

آنچه در ذيل تقديم خوانندگان گرامي صفحه « روح زندگي » مي شود برگرفته از افكار و ديدگاه هاي فقيه و مرجع عاليقدر شيعه مرحوم آيت الله العظمي محمد فاضل لنكراني است كه به تشريح فلسفه انتظار و وظايف منتظران و آفات و آسيب هاي ناشي از خرافات و تحريفات راه يافته به جامعه اسلامي مي پردازد و در كنار اين آگاهي بخشي ها جلوه هايي از شخصيت جامع حضرت قائم (عج ) را معرفي مي نمايد.

 مسئله وجود مقدس امام زمان (عج ) ـ كه همه ما و شما افتخار سربازي آن حضرت را داريم ـ از مهم ترين مسائل به شمار مي آيد. كارهاي مهمي در اين زمينه صورت گرفته است ولي كارهاي مهم تري نيز بايد انجام شود مانند اصل مسئله ولايت و مسائل متفرع بر آن پاسخ به شبهات نوشتن كتاب در شرح حال امام زمان (عج ) و در هر حال اين مسئله ابعاد مختلفي دارد و شناساندن حقيقت امام زمان (عج ) به مردم از جمله كارهاي بسيار مهم و ضروري است .

در مورد امام زمان (عج ) سعي كنيد در ابعاد مختلف واقعيتها را با زبان و قلم روز بگوييد و بنويسيد. نظريات شخصي خود را اعمال نكنيد. بهترين كتابها و مطالب را ـ مربوط به هر كس و هر زماني كه باشد ـ جمع آوري و بيان كنيد. مسئله امام زمان (عج ) مسئله مهمي است و در هر بعد از ابعاد آن بايد قوي ترين استدلالي ترين و زيباترين مطالب را انتخاب و ارائه كنيد. سعي كنيد يك كتاب يا مجموعه بسيار متقني در اين باره به تحرير درآوريد كه پاسخ گوي نيازهاي همگان باشد.

مهم آن است كه توجه به وجود مبارك حضرت حجت ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ كه ريشه دراعتقادات دين و مذهب ما دارد بايد از دائره محدود اعتقاد صرف خارج گردد و در آثار و فوايد علمي و عملي آن كند و كاو بيشتري گردد.

به طور قطع مي توان ادعا نمود كه با توجه عميق و درك صحيح از اصل مسئله امامت و نيز از وجود آن حضرت قادريم همان آثاري را ملاحظه نماييم كه با حضور معصوم (ع ) ملاحظه و مشاهده مي شود. البته با غيبت آن وجود مقدس و محروم شدن مردم و جامعه از رويت ظاهري طبعا از مقدار زيادي فيوضات و بركات محروم خواهيم بود. اما روشن است چنانچه اين فرهنگ را در جامعه و ميان جوانان تزريق نماييم كه همه اعمال و حركات شخصي و اجتماعي ما در محضر آن وجود مبارك است و ايشان احاطه كامل بر همه امور ما دارند در اين صورت نحوه رفتار و كردار شكل ديگري به خود خواهد گرفت . با پياده نمودن فرهنگ مهدويت در جامعه مي توان انسانهاي والا و شخصيتهاي بزرگي را تربيت نمود.

اگر با تتبع كامل و نگرشي دقيق شيوه حكومتي آن حضرت را از ميان منابع موجود استخراج نماييم و بدانيم كه آن حضرت از سيره جدش پيامبر (ص ) پيروي و زندگي او همچو زندگي اميرالمومنين علي ـ عليه افضل صلوات المصلين ـ است (يسير بسيره رسول الله و لايعيش الا عيش اميرالمومنين ) آنگاه مي توانيم بفهميم كه واقعا براي ظهور پر از سرور آن قبله كائنات آمادگي داريم يا خير اگر رسول خدا ميزان اكبر است و همه چيز بايد با سيره و روش و راه او سنجيده شود و اگر آنچه كه موافق با او بود حق است و آنچه مخالف است باطل پس آن حجت كبري هم چنين خواهد بود هم دراين زمان و هم در زمان ظهور. آن حضرت احيا كننده دين اسلام و سنت پيامبر و اجداد طاهرين خود است و هر آنچه را كه اسلام و اين خاندان مورد آمال و آرزوهاي آنان بوده است با ظهور آن حضرت محقق خواهد شد.

اساس مسئله امامت از نعمتهاي بزرگي است كه با هيچ كدام از نعم الهي قابل مقايسه نيست و در معارف ديني ما به هيچ مسئله اي مانند ولايت اهميت و سفارش فراوان نشده است . همه متون و جوامع روايي و كتاب و سنت از ابتدا تا انتها فريادگر مسئله امامت و دعوت كننده انسانها و جامعه بشري به اين امر حيات بخش است . « و لم يناد بشي مثل ما نودي بالولايه » در ميان همه مذاهب و مكاتب شيعه اين افتخار را دارد كه گوي سبقت را از ديگران ربوده و عشق به ولايت و امامت را رمز حيات و بقا خويش قرار داده است .

 اما حقيقت بزرگ تري در اين ميان وجود دارد و آن وجود شريف امام زمان مهدي موعود(عج ) است كه شايد بتوان گفت : بالاترين و عميق ترين عنوان همان است كه قرآن كريم از ايشان ياد نمود و آن « بقيه الله » است . او بقيه و انتهاي تجلي خداوند و حسن ختام عالم و همه اديان است . او در ميان مظاهر تجلي حق تعالي آخرين گوهري است كه مظهر همه صفات و اسما الهي است و مي توان گفت : همان طوري كه نبي اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ مظهر تام انبيا و شريف ترين گوهر نبوت بود وجود شريف حضرت حجت نيز لب امامت و تجلي تام امامت است .

افتخار همه انسانهاي آزاده خصوصا مسلمانان و شيعيان آن است كه در پرتو شعاع وجودي آن حضرت به سر مي برند; وجود شريفي كه منصبي را عهده دار است كه بالاترين منصب عالم وجود است و آن قيام براي اجراي كامل دين خدا و رفع ظلم و ستم و برخورد با هرگونه بدعت و انحرافي است كه در جامعه مسلمين و ميان انسانها به وجود آمده است . ما امروز هر صبح و شام به ياد آن حضرت زندگي مي كنيم و خود را در محضر آن وجود شريف حاضر مي بينيم و ايشان را نسبت به همه امور خود و مقدرات ناظر و حاضر مي دانيم . آنچه كه امروز مايه حيات و رمز بقا و استمرار است دل دادن به آن وجود شريف و سر سپردن بر خاك كوي او است . از اينكه در چند ساله اخير عده اي از اهل فضل و دانش اين مسئوليت خطير را احساس نموده اند و با تمام تلاش به دنبال شكوفايي برخي از زواياي ناشناخته حجت خدا هستند و به اين نكته رسيده اند كه حيات فردي و اجتماعي ما رشد سياسي و فرهنگي ما عزت و عظمت ما همه در پرتو شناخت وجودي آن حضرت است بسيار خوشحالم و خدا را بر اين امر سپاس گزارم . گرچه معرفت حجت خدا همانند اصل معرفه الله به نحو صحيح و كامل مقدور نيست و ما و همه نويسندگان راه علم و دانش و همه عارفان و سالكان عاجزند از اينكه بتوانند حقيقت اين نعمت عظماي الهي را درك كنند و نيز بسياري از خصوصيات قبل از ظهور و بعد از ظهور هنوز براي ما ظاهر و آشكار نگشته است و سنت الهي در اين باب وسيع و عظيم آنگونه كه بايد و شايد روشن نيست و در بوته اسرار باقي مانده است ; همه ما با انتظار زنده ايم و با اين سلاح مهم و برنده قلوب و جانهاي خود را زنده نگه داشته و نظاره گر افق زمان ظهوريم . ان شاالله .

امروز همه اديان الهي و پيشوايان آنان در اين نقطه مشتركند كه در انتظار مصلح جهاني هستند و در دنياي تيره و تار امروز كه خوي حيوانيت در برخي انسانها آشكار است هيچ راه نجاتي جز اميد به ظهور انساني كامل از طرف خداوند وجود ندارد. امروزه انقلاب اسلامي ما به بركت روح انتظار به وجود آمد و آنچه كه مايه بقا او خواهد بود همين امر است . به همه مردم عزيز از دانشجو و روحاني كارگر و كارمند پير و جوان زن و مرد سفارش مي كنم كه بدانند اگر در عصر غيبت به حسب ظاهر محروم از رويت آن جمال نوراني هستيم اما عشق به آن خورشيدي كه در پس پرده غيبت است بايد در همه ما زنده باشد.

امروز سير و سلوك به حق هيچ راهي جز از طريق اتكال بر حجت خدا ندارد. بايد از آن وجود شريف در همه مشكلات استمداد جوييم . احياي فرهنگ مهدويت بدين معنا است كه ارتباط وثيق و محكمي بين امت و حجت خدا ايجاد كنيم . موانع اتصال بين خودمان كه عاجز و ناقص و ضعيف و ناتوان هستيم و بين آن حضرت را برطرف سازيم . احياي اين فرهنگ از وظايف بزرگي است كه انتهاي آن زمان ظهور خواهد بود. بايد اين نسل و نسلهاي ديگر را براي ظهور آن حضرت آماده نمود. امروزه بايد انسانهاي مضطرب و سرگشته بدانند كه توجه به آن وجود شريف بزرگ ترين مايه آرامش و اطمينان است و توحيد واقعي در گرو ولايت است . « الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن . » تطهير از شرك و نفاق و هرگونه ظلمي در گرو تمسك به ولايت است و آن وجود شريف مطهر از هرگونه نخوت و آلودگي است . رسيدن به مقام امن كه آرزوي بزرگ اولياي خدا است جز از راه ولايت نخواهد بود.

هر قلم و نوشتاري در اين زمينه مي تواند بيشترين تاثير را در رشد معنوي و ديني جامعه داشته باشد. بايد اهل قلم و صاحبان طبع و نشر همت خود را بلند قرار داده و در اين ميدان كه اقيانوسي است بي كران و معارفي عظيم در آن نهفته است از هيچ جد و تلاشي دريغ ننمايند.

اهل فكر و تحقيق بايد معارف را به صورت ناب و خالص و به دور از هرگونه حشو و زوائد در اختيار مردم قرار دهند. بايد از بيان امور سست و واهي و چه بسا كذب كه اساس اعتقاد مردم را متزلزل مي كند اجتناب نمايند. در تثبيت حقيقت امامت هيچ نيازي به بيان روياهاي كاذبه و حوادث غيرواقعه نيست . بايد در اين امر از جذبه هاي واقعي ولايت و آثار و كرامتهاي مسلم الثبوت و حقيقي آن استفاده نمايند و به بيان ديگر بايد به دنبال تحكيم عقايد باشيم و نه فقط برانگيختن احساسات كه آن امري است غيرپايدار و گذرا. (سيناي فقاهت از انتشارات مركز فقهي ائمه اطهار عليهم السلام )

درباره امام زمان (عج ) سعي كنيد در ابعاد مختلف واقعيت ها را با زبان و قلم روز بگوييد و بنويسيد.

مهدي موعود(عج ) در ميان مظاهر تجلي حق تعالي آخرين گوهري است كه مظهر همه صفات و اسما الهي است .

وجود شريف امام زمان (عج ) منصبي را عهده دار است كه بالاترين منصب عالم وجود است و آن قيام براي اجراي كامل دين خدا و رفع ظلم و ستم و برخورد با هرگونه بدعت و انحرافي است كه در جامعه مسلمين و ميان انسان ها به وجود آمده است .

اهل فكر و تحقيق بايد معارف را به صورت ناب و خالص و به دور از هرگونه حشو و زوائد در اختيار مردم قرار دهند. بايد از امور سست و واهي و چه بسا كذب كه اساس اعتقاد مردم را متزلزل مي كند اجتناب نمايند.

بايد به دنبال تحكيم عقايد باشيم و نه فقط برانگيختن احساسات كه امري است غيرپايدار و گذرا.