جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مناسبت

سوال وجوابی پیرامون حج سال جاری

 

ریاست محترم دفتر مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)
با سلام و تحیت
بدین وسیله به اطلاع می رساند:
همان گونه که مستحضر می باشید اخیرا بیماری خاصی به نام آنفولانزای خوکی در کشورهای مختلف و از جمله عربستان رواج پیدا کرده که نگرانی هایی را در دولت و ملت ایران خصوصا نسبت به حج و عمره به وجود آورده است، لیکن تا کنون هیچ مقام مسوولی حتی خود دولت عربستان نسبت به منع قعطی حج و عمره اظهار نظر نکرده اند، تنها وزیر بهداشت دولت عربستان توصیه کرده است بیماران خاص و افراد بالاتر از شصت و پنج سال و نیز خردسالان به عمره و حج نروند.
از سوی دیگر از مجموع حدود هفتصد هزار نفر زائر عمره سال جاری نیز تا کنون حدود 50 نفر بر اساس اخبار منتشره به این بیماری مبتلا شده اند که همگی بحمدالله معالجه گردیده اند.
حال با توجه به نکات فوق خواهشمند است مرقوم فرمایید:
1 - آیا ضرر محتمل در حد آمار فوق دلیلی بر تاخیر حج افراد مستطیع خواهد شد؟
2 - آیا با توجه به این که دولت عربستان منع قعطی برای افراد خردسال و بالای شصت و پنج سال و بیماران خاص ندارد، با این مقدار احتمال ضرر، افراد می توانند حج خود را به تاخیر بیاندازند؟

سلامتی و دوام توفیقات حضرتعالی را از خداوند متعال مسالت داریم.
مرکز تحقیقات حج

 

بسمه تعالی

ضمن سلام و تحیت
چنانچه انجام حج همراه با خوف عقلائی نسبت به تلف جان باشد، استطاعت حاصل نشده است و تشخیص این امر با مکلف است ولو با مشورت با اهل خبره و در فرض سوال اگر بیماری سلامت بدن را از بین نبرد و یا حرجی نباشد و یا به نحو متعارف قابل درمان باشد شرعا مانع از انجام حج نمی باشد.
موفق باشید.