جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> مراسم

کتاب اصول شیعه آیت‌الله العظمي فاضل لنکرانی(ره) رونمایی شد

 

مراسم بزرگداشت آیت ‌الله العظمي محمد فاضل لنکرانی (ره) در بيست و سومين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران از طرف معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور حجت‌الاسلام سید مجتبی نورمفیدی، دکتر محسن پرویز، حجت الاسلام نور موسوي در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

نورموسوی: یک‌سوم مجموعه آثار آیت‌الله لنکرانی تدوین شده است
در ابتدای این نشست، نورموسوی مسئول ستاد برگزاری سالگرد آیت‌الله فاضل لنکرانی طی سخنانی، گفت: اگر مرجعیت نبود امروز از دین خبری نبود مرجعیت پاسدار اندیشه‌های والای ائمه هدی هستند که به برکت وجود آن‌ها جامع اسلامی پویا، زنده و شاداب می‌شود.
وی ادامه داد: بنده باور نمی‌کردم تا این اندازه ارتباط عمیقی بین مردم و مرجعیت باشد اما در سال گذشته که به عنوان خدمتگزار در ستاد برگزاری سالگرد ارتحال حضور داشتم خبر بیش از ده هزار مراسم از سراسر دنیا به اطلاعمان رسید که در برخی از موارد شگفت زده مان کرد.
وی ادامه داد: ستاد برگزاری نیز اقدام به برپاداشتن سالگرد در تمام استان‌ها کرده است و بعد از حضرت امام غیر از آیت‌الله فاضل‌لنکرانی دیگر نظیر چنین استقبالی از مقام مرجعیت علمی ائمه را نداشته‌ایم.
نور‌موسوی خاطرنشان کرد: برگزاری این سالگردها از 14 اردیبهشت در دانشگاه قم شروع شده و تا 27 خرداد در سراسر کشور از طرف ائمه جمعه سراسر ایران برنامه‌ریزی شده است همچنین از طریق بیت ایشان در مسجد اعظم قم مراسمی خواهیم داشت.
وی افزود: تاکنون 18 کشور برای برگزاری مراسم ایشان در طی روزهای آتی به ما اطلاع داده‌اند و در نمازهای جمعه نیز از مقام علمی ایشان تجلیل به عمل خواهد آمد و در مدارس علمیه مراسم یادبود برگزار خواهد شد.
مسئول ستاد برگزاری سالگرد در ادامه توضیح داد: همزمان در سالگرد ایشان در مساجد مراسم هزاران ختم قرآن برگزار و مجموعه مباحث اخلاقی ایشان تحت عنوان اخلاق فاضل چاپ می‌شود و در هفته جاری در اختیار عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت و مجموعه آثار موسوعه آیت‌الله در 100 جلد برنامه‌ریزی شده که یک سوم آن تدوین شده و در حوزه علمیه از آن استفاده می‌شود

نورمفیدی: بزرگداشت بزرگان و مراجع بزرگداشت فقاهت است
در ادامه جلسه حجت‌السلام سید مجتبی نورمفیدی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در خصوص ابعاد شخصیتی آیت‌الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به اینکه سخن خود را با عنوان آیت‌الله فاضل مظهر اعتدال نامگذاری کرده است، گفت: بزرگداشت بزرگان و مراجع بزرگداشت اشخاص نیست بزرگداشت علم و فقاهت است علم ارزش ذاتی دارد، اما در بین علوم، علوم الهی موضوعاً و ذاتاً نسبت به سایر علوم ارزش بیشتری دارد و فقیهان از جمله حاملان علوم الهی هستند.
وی ادامه داد: به تعبیر امام معصوم فقیهان برای شیطان از هزار عابد گران‌تر است و رسول اکرم نیز در این زمینه فرموده‌اند: «کسی که از فقه اندکی بهره برده باشد برتر از کسی است که بسیار عبادت کند»، از این سخن پیداست که ارزش فقه و فقاهت آنقدر بالا است که با فقدان یکی از فقیهان شکافی در عالم ایجاد می‌شود که به هیچ وجه قابل پر شدن نیست.
وی بیان داشت: در این روایات آنچه در مورد فقیه ذکر شده است یکی از مصادیقش فقیهانی هستند که در عصرهای بعد از ائمه تا زمان حاضر پاسخگوی نیازهای فکری و دینی بشر هستند و بزرگداشت مرجعی چون آیت‌الله فاضل بزرگداشت یک شخصیت نیست بلکه بزرگداشت فقه و فقاهت است.
نورمفیدی افزود: البته فقه به عنوان علمی از علوم الهی فقط منحصر در دانستن فروع و احکام و مسائل خاص شرعی نیست و دایره فقه وسعت بیشتری دارد و علمی که بتواند درمحدوده قلب بشر ایجاد خشیت الهی کند علمی است که دارای ارزش است چرا که اصطلاحات ارزش ذاتی ندارند و چیزی که ارزش ذاتی دارد عبارت است از علمی که ایجاد خشیت کند.
حجت‌الاسلام نورمفیدی با اشاره به میانه روی در وجود آیت‌الله لنکرانی گفت: میانه‌روی امروزه در افواه تعبیر به شخصیت محافظه کار و خنثی می‌شود در حالی که اعتدال و میانه روی منظور دیگری دارد و هرچه فقه و علم در وجود شخص افزون شود در عمل وی اعتدال و میانه روی بیشتری دیده می شود.
وی میانه روی در وجود فاضل لنکرانی را در پنج بخش اعتدال در اجتهاد، اعتدال در دفاع از حق و مبارزه با انحرافات، اعتدال در مدیریت تحول در حوزه، اعتدال در سیاست ورزی و اعتدال در مناسبات اجتماعی عنوان کرد.
نورمفیدی با اشاره به ویژگی اول اعتدال در وجود آیت الله لنکرانی گفت: اعتدال در اجتهاد ویژگی بارز ایشان بود و درحالی که در سابقه تاریخی اجتهاد و فقاهت هم افراط داشته‌ایم و هم تفریط و نقل‌گرایان در استفاده از حدیث و عقل‌گرایان در استفاده از عقل زیاده روی کرده‌اند.
وی افزود: آیت‌الله فاضل به عنوان مثال مسئله طواف نسا را که در خصوص آن میان شیعه و سنی اختلاف عظیمی وجود داشت با اعتدال خاص خود حل کرده‌اند.
وی با اشاره به اعتدال ایشان در دفاع از حق و مبارزه با انحراف بیان داشت: انحراف، شبهه و سوال در زندگی بشر قابل اتکا نیست و جامعه بشری هیچ وقت خالی از این‌ها نبوده است در همین خصوص کتاب آیه تطهیر که توسط آیت‌الله فاضل با همکاری آیت‌الله اشراقی نوشته شده در دفاع از یکی از ارکان حقی شیعه است و ایشان در دیگر زمینه‌ها نیز از همین اصولی‌ترین کار برای اثبات بک خطا استفاده می‌کردند.
نور مفیدی خاطرنشان کرد: بر همین اساس بود که در جریان خاموش کردن آتش انحرافاتی که توسط ساواک پیش از انقلاب در بین حوزویان مطرح شد در حالی که دیگران با چوب و چماق با یکدیگر دعوا می‌کردند ایشان اقدام به نوشتن کتاب «پاسداران وحی» کردند.
اعتدال در مدیریت تحول حوزه عنوان دیگری بود که نورمفیدی در توضیح آن گفت: ایشان در تخصصی شدن درس‌های حوزه، نظام‌مند کردن پذیرش حوزه، تعادل در رفتار اساتید و طلاب بسیار فعال بوده و کار بزرگ ایشان این بود که تحول مورد نیاز و ضروری را معتدلانه مدیریت کردند.
وی با اشاره به اینکه اعتدال در وجود آیت‌الله فاضل لنکرانی را به شهود درک کرده است در توضیح اعتدال در سیاست ورزی ایشان گفت: وی از دوران جوانی در دامان امام و آیت‌الله بروجردی و ده سال در درس‌های این بزرگواران شرکت کرده و به نهضت نیز وارد شدند و اعلامیه معروف مرجعیت امام را به اضافه جمعی از دوستان در روزگاری که اشخاص جرئت طرح این مسائل را نداشتند امضا کرد.
وی ادامه داد: همچنین آیت‌الله فاضل در مقاطع حساس انقلاب در دفاع از امام و رهبری تردیدی نداشت و قاطعانه تضعیف امام و رهبری و نظام را جایز نمی‌دانست و با افراط در جناح‌ها مخالف بوده و در مبارزه با افراط قاطع بود.
نورمفیدی آیت‌الله فاضل‌لنکرانی را از نظر اعتدال در مناسبات اجتماعی کم نظیر خواند و عنوان داشت: اقشار مختلف از کشاورزی بی‌سواد از دورافتاده‌ترین نقاط تا اساتید مبرز حوزه و دانشگاه با ایشان در ارتباط بودند و برخورد ایشان با تمامی این‌ها بسیار صمیمانه بود به طوری که هر کس گمان می‌کرد نزدیک‌ترین فرد به ایشان است چرا که قدرت ارتباط و جذب اقشار مختلف در ایشان بسیار بالا بود.
وی در پایان با اشاره به حدیث «هیچ‌گاه بنده‌ای بر فقه و شناخت خود از دین نیفزود الا بر اینکه بر میانه روی او در عملش افزود» خاطرنشان کرد: علت ماندگاری این شخصیت صرف دانستن اصطلاحات فقهی نیست بلکه علم باطنی و اثری که آن علم بر وجود ایشان ایجاد کرده‌اند است و آن آثار چیزی جز خشیت الهی و اعتدال نیست.

پرویز: آیت‌الله لنکرانی کار برای جوانان را در راس امور می‌دانست
در ادامه این نشست محسن پرویز،‌ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر مستقیم و ارزشمند آیت‌الله لنکرانی در حفظ رهبری پس از امام به توصیه ایشان در خصوص جوانان اشاره کرد که آیت‌الله فاضل‌لنکرانی کار برای جوانان را در راس امور دانسته و پاسخ مناسب به روحیه پرسشگر جوان‌ها را از امور بسیار مهم تلقی می‌کردند.
رونمایی از دوره شش جلدی اصول شیعه بعد از این سخنان پرویز و با حضور حجت الاسلام نورمفیدی، حجت الاسلام نورموسوی، محسن پرویز و فرزند آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی انجام شد.