جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> متفرقه

سرمقاله مجله ياران امين به مناسبت ارتحال مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني (قده)

 

در آغازين روزهاي فاطميه و ايام شهادت ام الائمه صديقه طاهره، فاطمه زهرا (سلام الله عليها) که مردم ولايتمدار ايران اسلامي خود را براي بزرگداشت اين ايام آماده مي‌نمودند تا عشق و ارادت و سرسپاري خويش را به آستانه مقدسه محور و مدار ولايت در سالگشت شهادت مظلومانه بهترين بانوي دو عالم و کوثر اعطائي الهي به پيامبر عظيم الشأن اسلام و امت او، بمنصه ظهور و بروز رسانند، در کمتر از يک سال پس از ارتحال جانگداز مرحوم حضرت آيت الله العظمي حاج شيخ جواد تبريزي (ره) ستاره‌ي درخشان ديگري از آسمان فقاهت و مرجعيت ديني جهان افول نمود. و مردم آماده شده براي سوگواري دخت پيامبر اعظم (ص) و دردانه عالم وجود را سوگوارتر و درماتم عظيم ديگري فرو برد. خبرغير مترقبه ارتحال فقيه مجاهد صمداني و مرجع تقليد رباني حضرت آيت الله العظمي فاضل لنکراني(ره) در روزهاي پاياني خرداد ماه آن چنان سهمگين و خرد کننده بود که کمتر کسي مي‌توانست به راحتي آن را بپذيرد. او که از استوانه‌هاي استوار عالم فقاهت و از مراجع تراز اول شيعه بعد از درگذشت نسل گذشته فقيهان و مجتهدان بنام تشيع در دهه‌هاي اخير همچون آيات عظام امام خميني، گلپايگاني، حاج سيد احمد خوانساري، نجفي مرعشي، اراکي و ... بود او که در تلمذ و شاگردي در مکتب مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(ره) و امام خميني(ره) و علامه طباطبائي گوي سبقت را از ديگران ربوده و در دامان والد معظم و فقيه‌اش تربيت يافته، و از اساتيد عاليمقام و شاگرد پرور حوزه‌علميه قم بود، پس از ارتحال مراجع بنام سه دهه گذشته، بار مرجعيت ديني را بدون آنکه کمترين تلاش و ميل و رغبتي براي آن داشته باشد بدوش کشيد و در طول حيات پرافتخار مرجعيت خويش در دفاع از کيان حوزه مبارکه قم و حمايت از طلاب و روحانيون ، به ويژه افاضل و فرهيختگان و نخبگان حوزوي، وحراست از مرزهاي عقيدتي تشيع از السابقون السابقون بود و تمام همت والاي خويش را در پاسداري از حريم ولايت در عين تأکيد بر وحدت امت اسلامي بکار گرفته بود، درهمين حال از مراجع انقلابي و پيرو استاد خويش حضرت امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) بود که در دفاع از انقلاب اسلامي و نظام مقدس برآمده آن از هيچ کوششي فروگذار ننمود. از حضور در جبهه‌هاي دفاع مقدس براي حمايت و تشويق رزمندگان اسلام تا حمايت‌هاي بي‌دريغ از جمهوري اسلامي در مناسبت‌ها وحوادث واقعه براي آن، با صدور اعلاميه‌هاي پرشور و هشدارهاي بموقع در بزنگاههاي انقلاب . و مهم‌تر از آن زنده نگاه داشتن مکتب فقهي امام خميني(ره) با نگارش قريب سي جلد کتاب فقهي "تفصيل الشريعة في شرح تحرير الوسيلة" که يک دوره کتاب کامل فقهي استدلالي در دفاع از مباني استاد مسلم خويش و فقيه نادره عصر، حضرت امام مي‌باشد. و تأليف دهها کتاب ديگر در زمينه‌هاي مختلف فقهي، اصولي، کلامي و ...

بدون شک فقدان اين فقيه اصولي و مرجع معظم تقليد ثلمه‌اي بود جبران ناپذير براي جهان تشيع حوزه‌هاي علميه، طلاب و روحانيون و مقلدين آن فقيه سعيد، و براي جمهوري اسلامي که يک پشتيبان قوي ومدافع خويش را از دست داد. و براي جهان اسلام که استوانه و رکن رکين پاسدار دفاع از ارزشها و حبل متين وحدت امت اسلامي را ديگر در ميان خود نمي‌بيند.

ما اين ضايعه مولمه را محضر بقية الله الاعظم(ارواحنا فداه) مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و مراجع عظام (ادام الله بقائهم) و حوزه‌هاي علميه (سانها الله عن الحدثان) و تمام مسلمانان و شيعيان جهان و مقلدين آن حضرت و به ويژه خاندان مکرم و آقازادگان، و بخصوص آقازاده فاضل و شايسته آن مرحوم حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا جواد فاضل صميمانه تسليت و تعزيت عرض نموده و جبران فقدان اسفبار آن عالم و مرجع رباني را از درگاه الهي مسئلت مي‌نماييم.

هيئت تحريريه خبرنامه "ياران امين"