جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> متفرقه

افتتاح مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مزار شریف افغانستان و کلنگ زنی مرکز کابل

 

 

روز دوشنبه 27 رجب 1433 قمري، 29 / 3 / 1391 شمسي همزمان با سالروز عيد خجسته و مبارك «مبعث» فاز اول ساختمان مركز فقهي ائمه اطهار(ع) با حضور رياست محترم امور بين الملل دفتر مرجع عاليقدر فقيد حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره الشريف) جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي دكتر حبيبي‌تبار و ديگر اعضاي محترم هيئت اعزامي در مزار شریف افغانستان افتتاح گرديد.

 

 

اين مراسم كه حضور آيات و حجج اسلام، مسئولين دفاتر آيات عظام، سيستاني، محقق كابلي و صادق شيرازي(دامت بركاتهم)، امام جمعه محترم شهر مزار شريف، رئيس و اعضاي شوراي علماي شيعه ولايت بلخ، مديران و اساتيد مدارس علميه آن شهر، شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي و سياسي، طلاب و مردم متديّن بر عظمت و شكوه آن افزوده بود، با تلاوت روح بخش آياتي از قرآن عظيم الشأن آغاز گرديد.

 

پس از آن مسئول مركز فقهي ائمه اطهار(ع) در افغانستان ضمن عرض خيرمقدم به ميهمانان گزارشي از فعاليت‌هاي 9 ساله مركز فقهي در افغانستان ارائه نمود و سپس آقاي قدسي شاعر پرآوازه افغانستان و مسئول حوزه علميه شفا و نمايندگي جامعة المصطفي در مناطق شمال افغانستان، با قرائت ابياتي راجع به «مبعث» حاضران مجلس را بهره‌مند نمود و مورد تحسين و تشويق حاضران در اين محفل قرار گرفت.


پس از وي جناب حجة الاسلام جعفري رئيس شوراي علماي ولايت بلخ و جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي هاشمي مسئول دفتر حضرت آية الله العظمي سيستاني(مدظله العالي) و امام جمعه شهر مزار شريف پيرامون آثار بعثت و نقش اسلام در تمدن بشري و نيز خدمات فراوان مرجع عاليقدر فقيد جهان تشيع حضرت آية الله العظمي فاضل لنكراني(قدس سره) سخن گفتند و از توجهات ويژه آن مرجع راحل و دفتر ايشان مخصوصاً از عنايات خاصه خلف صالح‌شان حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنكراني(مد ظله العالي) و تأسيس مركز فقهي شعبه مزار شريف، تقدير، تجليل و سپاس گذاري نمودند.
 


در پايان، رياست محترم هيئت حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي حبيبي تبار به ايراد سخن پرداخت و با اشاره به حادثه عظيم عالم خلقت يعني مبعث پيامبر اكرم و عظيم الشأن اسلام(ص) و تأثيرگذاري اخلاقي، معنوي و علمي آن حضرت بر عالم بشريت گفت: اگر نتيجه عالم خلقت جز شكوفايي شخصيت عظيم رسول گرامي اسلام نباشد، آفرينش و ايجاد هستي لغو و بي‌نتيجه نبوده است و در واقع به هدفش رسيده است.

وي با تشكر از حضور و استقبال گرم علماي بزرگوار و مردم متدين آن شهر، ضمن ابلاغ سلام و دعاي خير حضرت آية الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنكراني مد ظله العالي به همه علما، طلاب و مردم ولايت‌مدار آن خطه فرمود هدف مؤسس بزرگوار و مرجع راحل‌مان از تأسيس مراكز فقهي در كشورهاي اسلامي بخصوص افغانستان تربيت و پرورش طلاب فاضل، متخصص، اسلام شناس و مجتهد بود و امروز نيز اين مركز مقدس با همين اهداف و در همين راستا تأسيس و افتتاح شده، وي از علماي بزرگوار ادامه همكاري و حمايت بي‌شائبه آنان را درخواست نمود.



اين مراسم با دعاي حضرت آية الله عالمي بلخابي توليت آستانه مقدس حضرت يحيي بن زيد بن علي(ع) به پايان رسيد.

لازم به ذكر است كه به مناسبت عيد سعيد مبعث، به ميهمانان شركت كننده در اين جلسه «عيدي» از طرف حضرت آية الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنكراني(مدظله العالي) پرداخت گرديد.

مساحت زمين مركز فقهي ائمه اطهار(ع) شهر مزار 2200 متر است كه يكي از مقلّدين و خيرين در اختيار دفتر حضرت آية الله العظمي فاضل لنكراني(قده) قرار داده است. فاز اول اين پروژه بزرگ حدود 300 متر است كه با صرف هزينه شصت هزار دلار هم اكنون به بهره‌برداري رسيده است. به ياري خداوند متعال و عنايات خاصه حضرت ولي عصر ارواحنا له الفدا فازهاي بعدي اين پروژه در فرصت مناسب تكميل خواهد شد.
 

كلنگ‌زني ساختمان مركز فقهي ائمه اطهار(ع) در کابل

همچنین در روز سه شنبه، 28 رجب المرجّب؛ مراسم كلنگ‌زني ساختمان مركز فقهي در کابل انجام شد. قبل از برگزاری مراسم کلنگ زنی، مراسم جشنی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شده بود، با اينكه زمين خريداري شده فاصله زيادي از محل برگزاري مراسم جشن داشت، ميهمانان محترم و علماي برجسته و اساتيد حوزه به منطقه زمين ساختمان مركز رفتند و با قرائت قرآن كريم و دعاي بزرگان مجلس و رياست محترم هيئت، كلنگ ساختمان اين مركز به زمين زده شد.

كه اميدواريم به ياري خداوند و عنايات خاصه حضرت ولي عصر(ارواحنا له الفداء) هر چه زودتر اين پروژه بزرگ به مرحله بهره‌برداري برسد.
 

لازم به يادآوري است كه مساحت زمين اين پروژه حدود ششصد متر است در هفت طبقه كه مساحت زيربناي آن حدود 2800 متر مي‌باشد.

زمين مذكور صد و هفتاد هزار دلار خريداري شده است و برآورد هزينه ساخت آن حدود 500 هزار دلار مي‌باشد.