جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> دیدار

ديدار اعضاء شوراي عالى حوزه علميه قم و مديريت برادران و خواهران حوزه

 

 بسمه تعالى
اعضاء شورايعالى حوزه علميه قم و مديريت برادران و خواهران حوزه با مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى فاضل لنکرانى مدظله العالى ديدار نمودند.23/1/86
حضرت آية الله مومن ابتداء گزارشى از مجموعه فعاليتهاى شورايعالى را ارائه دادند:
بعد از آنکه اساسنامه شورايعالى به تأييد مراجع عظام و مقام معظم رهبرى رسيد، اين شورا نسبت به حوزه قم و شهرستانها برنامه‌ريزى نموده است و دوره‌هائى را که تنظيم نموده است و علاوه بر آن چند سالى است که بخش خواهران هم توسط جناب اقاى شرعى ايجاد و اداره مى‌شود. ما بخش مديران حوزه را هم تنظيم نموده‌ايم که زير نظر شورايعالى است از کارهاى دائم شورايعالى تنظيم مصرف بودجه است و همينطور نظم برنامه‌هاى امتحانى حوزه اعم از کتبى و شفاهى و نيز دوره برنامه‌هاى تخصصى حوزه و نيز احداث معاونت تبليغ که مصارف بسيار زيادى مى‌شود تا به فعليت خوبى برسد و همينطور اهتمام به طرح هجرت که گامى مناسب در حوزه بوده است همينطور نسبت به اعزام اساتيد به حوزه‌هاى شهرستانها و حمايت آنها تلاش داريم.
ايشان تأکيد کردند که مراجع معظم خصوصا حضرتعالى مطمئن باشيد که شورايعالى نسبت به استقلال حوزه و عدم دخالت دولت در برنامه‌هاى حوزوى تأکيد دارند و به اين اصل توجه مهم دارند.
ايشان نسبت به بهره‌بردارى از موقوفاتى که مورد مصرف آن مى‌تواند حوزه‌هاى علمى باشد و اينکه شورايعالى اين امر را براى تقويت حوزه دنبال مى‌کند هم گزارشى دادند.
ايشان خواستند که مراجع عظام نسبت به نمايندگان خود در شهرستانها اجازه دهند که از بخشى از سهم مبارک امام عليه السلام براي حوزه‌هاى شهرستانها استفاده نمايند.
ايشان گفتند نسبت به بخشهاى تخصصى ، شورايعالى بخش تخصصى شيعه شناسى را تصويب و در صدد اجراء آن است ايشان اشاره کردند که در صدد هستيم نسبت به ارتقاء علمى خواهران نيز تلاش شود تا بخشى از خواهران به مراتب بالاى فقهى و علمى برسند.
سپس حضرت آيتالله العظمى فاضل لنکرانى ضمن تشکر از بزرگان و اعضاء شورايعالى فرمودند: برحسب آنچه که از زمان حضرت امام (قدس‌سره) و زمانى که خود ما در شورايعالى حوزه بوديم برنامه‌هائى در آن زمان تدوين گرديد و شش رشته تخصصى تصويب و راه اندازى شد.
اما شرائط کنونى با گذشته بسيار متفاوت است مسئوليت حوزه کنونى بسيار متفاوت از گذشته است در زمانهاى گذشته مخالفتهائى که امروزه با اسلام و انقلاب و حوزه‌ها و مردم و نيز طلاب و فضلاء مى‌شود وجود نداشت. شرائط امروز اقتضاء مى‌کند تجديد نظرى در برنامه‌هاى حوزه شود.
ايشان فرمودند در درجه اول نکته‌اى که لازم است به آن توجه شود استقلال حوزه است نبايد در حوزه غير از مسائل اصلى علمى و درسى باشد البته چون حکومت ، اسلامى است و نياز به فضلاء دارد بايد حوزه حمايت از حکومت وابسته باشد اما بايد کاملا مستقل باشد.
ايشان فرمودند بايد بنيه علمي طلاب و فضلاء را بيشتر تقويت کنيد نبايد طلاب فقط خود را براى امتحان آماده کنند آنهم با يک سؤالات سطحى و ظاهرى. نبايد هَمّ فضلاء موفقيت در امتحان باشد بايد تعميق در مسائل حوزه داده شود بايد سعى شود کتب کاملا خوانده شود. اين نحو که دروس به صورت ناقص خوانده شود بسيار غلط است البته موضوعاتى که امروزه مصداق ندارد و مورد ابتلاء نيست به هيچوجه لازم نيست مورد توجه قرار گيرد.
ايشان فرمودند: شرائط زمان اقتضاء مى‌کند در بعد آموزش طلاب را به زبانهاى مورد نياز در دنيا آشنا سازيم شورايعالى سعى نمايد طورى برنامه‌ريزى نمايد که طلاب به دو زبان مهم عربى و انگليسى مسلط باشند خصوصا با اين تبليغاتى که دنيا عليه اسلام دارد .امروز علاوه بر خط وهابيت مذاهب ديگر تبليغات فراوانى را حتى در ايران دارند.
ما در مقابل اين مشکلات وظيفه بسيار سنگينى داريم و بايد لااقل تبليغات آنان را خنثى کنيم.
ايشان فرمودند: مسئولين حوزه بايد نسبت به تربيت اخلاقى طلاب برنامه‌هاى فراوانى داشته باشند قرآن نسبت به پيامبر فرموده است إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ و فرمود لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ. آن زمانى که در شوراى مديريت بودم و لااقل ماهى يک بار به خدمت امام مي رسيدم و مسائل حوزه را گزارش مى‌دادم اولين سوال ايشان مسئله اخلاق بود. و ايشان اهتمام بسيار زيادى نسبت به اخلاق داشتند.
ايشان فرمودند: ضمن اينکه اصل طرح هجرت بسيار خوب است و اينکه طلبه‌اى به روستائى برود و مردم را ترويج کند بسيار خوب است اما نبايد مانع از رشد علمى آنان شود. شورايعالى بايد افرادى که از نظر علمى به مراتب خوبى رسيده‌اند آنها را گزينش کند وامکانات خوبى در اختيار آنان قرار دهد و آنها هجرت نمايند.
ايشان فرمودند: بحمدالله امروزه اساتيد خوبى در حوزه علميه حضور دارند ليکن بايد شورايعالى نسبت به مراتب علمى آنان توجه کنند و کسانيکه صلاحيت تدريس دارند را به فضلاء معرفى نمايند بايد مسئله تدريس را کنترل نمايند و به افرادى که صلاحيت تدريس دارند اجازه تدريس دهيد ايشان فرمودند: شورايعالى بايد ارتباط خودشان را با فضلاء و طلاب و با اساتيد بيشتر برقرار کنند گرچه شما مسئولين حوزه هستيد و بايد برنامه‌ها را تنظيم کنيد اما بايد ارتباط کامل با همه حوزه داشته باشيد تا با همفکرى بيشتر حوزه را به پيش ببريد.
ايشان فرمودند : ما بايد براى همه شما دعا کنيم تا خداوند توفيق بيشترى عنايت کند و حوزه‌اى که مطلوب نظر امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است تحقق يابد.
من اميدوارم آقايان و بزرگان بيشتر به اين حوزه توجه نمايند.