جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> دیدار

ديدار مجمع طلاب و فضلاء و مدرسين قمى حوزه علميه قم و مجمع الذاكرين و رؤساى برخى از هيئات مداحى تهران با مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى فاضل لنكرانى مد ظله العالى و رهنمودهاى معظم له

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

ابتدا حجة الاسلام والمسلمين ايراني گزارشي از فعاليت هاي طلاب قمي را به اطلاع رساند .
آية الله العظمي فاضل فرمودند : امروز وظيفه حوزه هاي علميه با گذشته قابل مقايسه نيست بايد طلاب و فضلاي حوزه نسبت به مسائل اعتقادي و ديني خصوصا شبهاتي که از سوي دشمنان و مکاتب انحرافي وارد مي شود مجهز باشند . هرچه طلاب خود را از نظر علمي و تقوايي قوي و نيرومند بسازند بيشتر مي توانند مقابله نمايند.
ايشان فرمودند: با وجود استعداد قوي و مناعت و قناعتي که در ميان شما وجود دارد انتظار آن است که در ابعاد علمي و ديني فعاليت و سعي بيشتري بنماييد.
ايشان فرمودند : فضلاي محترم بايد نسبت به مجالس روضه خواني و مداحي توجه بيشتري داشته باشند . سعي شود در منابر و سخنراني ها معارف حقه و حقائق ديني را بيان نماييد . بايد هر منبري خود درسي از درس هاي عقيدتي و ديني باشد . جوانان ما امروزه نياز به کلاس هاي عقيدتي دارند که متاسفانه از گذشته کمتر است و به مقتضاي نياز زمان ما کمبود کلاس هاي عقيدتي را احساس مي نماييم.
ايشان خطاب به مداحان فرمودند : بايد هدف اساسي از مداحي ترويج مکتب شيعه باشد شما افتخار داريد که مداح اهل بيت هستيد که چنين شخصي بايد مروج اهل بيت باشد يعني اهل بيت را بالا ببريد . نبايد مسائل تشيع را به مسائل شرک آميز آلوده نماييد اگر هدف خداي ناکرده مسائل مادي باشد براي رسيدن به آن راه هاي فراوان وجود دارد .
ايشان فرمودند : بنده معتقد هستم مداحان بايد از سبک هاي جديد اما در عين حال محکم و قوي و مطابق با موازين شرع استفاده نمايند . نبايد از الحان و سبک هاي مشابه اهل فسق و فجور در مرثيه و روضه خواني استفاده نمود.
معظم له در ادامه فرمودند : گريستن بر مصائب ابا عبدالله الحسين عليه السلام علاوه بر آن که يک امر ديني و عاطفي است اما در عين حال يک امر کاملا عقلايي و منطقي نيز هست . اين امر اختصاص به مکتب اسلام و تشيع ندارد بلکه پيروان هر مکتبي نسبت به مصائب بزرگي که بر آنها وارد مي شود از اين طريق اظهار تاثر مي کنند . پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله در فوت فرزند خردسال خود ابراهيم گريست .
ايشان فرمودند: ما در زمان خود در امر مرثيه شعراي زبردستي داريم که مطالب بسيار خوب و در سطح بالا را به لسان شعر درآورده اند بايد از اين گونه اشعار که برخاسته از مطالب مستند و دقيق و حاوي مطالب اعتقادي است استفاده نمود.
معظم له فرمودند : اگر مداحان عزيز و مرثيه سرايان محترم در اين امر دقت ننمايند خدايي ناکرده از اشعار غير صحيح و يا از الحان غير شرعي استفاده کنند علاوه بر اين که عمل حرامي را مرتکب شده اند موجب تضعيف دين نيز مي شوند و قطعا جواب خدا و رسول و ائمه طاهرين عليهم السلام را ندارند . بايد مداحان از اساتيد مجرب و فضلا و علماي قوي در رشته خود استفاده کنند از آنان بايد ياد بگيريند که چگونه بخوانند تا موجب تقويت اعتقادات ديني و استمرار مکتب اهل بيت و مجالس عزاداري شويد.