جستجو در تأليفات معظم له
 

قرآن، حديث، دعا
زندگينامه
تأليفات
احکام و فتاوا
دروس
اخبار
ديدارها و ملاقات ها
پيامها
فعاليتهاى فرهنگى
کتابخانه تخصصى فقهى
نگارخانه
پايگاه هاى مرتبط
مناسبتها
معرفى و اخبار دفاتر
صفحه اصلي  

اخبار >> پیام

پيام مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى آقاى فاضل لنكرانى مدظلّه العالى

 

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد الحمد والصلاة والسلام والتحية;

در آستانه چهل و دوّمين سالگرد نهضت خونين پانزدهم خرداد و شانزدهمين سال ارتحال مردى الهى قرار گرفته ايم كه با خلوص نيت و شهامت عجيب خويش و بدون اتكاء به هيچ قدرت و ابرقدرتى و فقط با تكيه بر قدرت مطلقه الهيه كه مافوق همه قدرت ها است و با پشتيبانى ملت عزيز و ستمديده توانست انقلابى را به پا كند كه تنها خصيصه آن اسلامى بودن آن است. انقلابى كه براى كشور عزيز ايران سربلندى و افتخار و براى اسلام و تشيّع حياتى مجدد و براى ملت بزرگ آن، غرور و براى رژيم طاغوت اضمحلال و سقوط را آفريد و در سايه شعار غيرقابل تغيير استقلال آزادى جمهورى اسلامى خط مشى خويش را تبيين كرد. جداً اگر ساليانى چند، روش طاغوت ادامه پيدا مى كرد از اسلام جز اسم و از قرآن جز رسمى باقى نمى ماند. در برخى از كتاب هايى كه پيرامون طاغوت نگارش يافته چنين نقل شده است كه نظر طاغوت درباره اسلامِ ايرانيان اين بود كه مشتى عرب به اين كشور هجوم آورده و با غارت اموال آن دينى را براى آنان آوردند و در نقل ديگرى آورده شده است كه پادشاه ايران معتقد بود كه بهائيت لااقل زاييده فكر ايرانى است و از اين رو كابينه حكومت دست نشانده وى را ساليان دراز گروهى از بهائيون تشكيل مى دادند. به هر حال در چنين شرايطى بود كه پانزدهم خرداد شكل گرفت و با رهبرى امام خمينى (قدس سره) نقطه عطفى در تاريخ كشور ايران گرديد. بايد اين حماسه هميشه جاويد كه نقش عظيمى در ايجاد انقلاب اسلامى داشت مورد تحليل و بررسى قرار گيرد، بايد اهداف و غايات اين حادثه به دقت ارزيابى و ملاحظه شود. بايد پرسيد كه چه شد كه مردم مظلوم و تحت ستم رژيم شاهنشاهى با دستى خالى اما اراده اى آهنين قيام نمودند و پايه هاى حكومت پهلوى را متزلزل ساختند؟ آنچه كه مسلّم و روشن است و همگان بر آن اعتراف دارند آن است كه اعتقاد به مبدأ و معاد و لزوم مبارزه با ظلم و مقابله با حكومتى كه با صدارت و امارت كفار در صدد هدم دين و ريشه كن ساختن آن بود، اساس و بنيان اين حادثه بود. ملت ايران با تأسى بر پيشوايى شهيدان و براى حمايت از هاديان امت و روحانيين دلسوز و تبعيت از فقاهت و مرجعيت فرياد خود را سر داد و حادثه عظيم پانزده خرداد را خلق نمود. مردم عزيز خصوصاً نسل جوان امروز ما بايد بر آنچه كه بر اين كشور از پانزدهم خرداد 42 تا پيروزى انقلاب اسلامى و سپس بعد از آن، رفته است به دقت بنگرند و بايد به درس ها و آموزه هاى اين حادثه بيانديشند. پانزدهم خرداد به ما آموخت كه قيام براى خدا و تحقق آرمان هاى الهى، ثمره شيرين عزت و استقلال را به دنبال دارد. پانزدهم خرداد به ما ياد داد كه اراده توده هاى عظيم مردم بر همه قدرت هاى ظاهرى غلبه دارد.
پانزدهم خرداد به طاغوت و طاغوتيان هشدار داد كه حكومت بر اساس ظلم و ستم دوام و استمرار ندارد و به آنان فهماند كه مقابله با دين و مخالفت با مظاهر شريعت آب بر هاون كوبيدن است.
پانزدهم خرداد به ما نشان داد كه پيوند عميق و مستحكم ملّت با آشنايان دين و مجتهدان مى تواند منشأ نجات از همه ظلم ها و بدبختى ها باشد.
پانزدهم خرداد درس فداكارى و ايثار انسان هاى متدين و عاشق خدا است.
آرى اين پانزدهم خرداد بود كه اثبات كرد آشنايى با اسلام است كه مردم را با پوشيدن كفن به خيابان ها سرازير مى كند. حادثه عظيم پانزدهم خرداد به فرمايش امام راحل، سبب زنده شدن ملت اسلام و بيدارى مسلمانان گرديد. بالاخره امام عظيم الشأن با تحقق اين حماسه توانست نهضت را ادامه دهد و موفق به تأسيس حكومت اسلامى شود.
حكومت اسلامى، منت الهى و عنايت ربانى است كه تنها به ملت ايران ارزانى شد و اين نيازمند به سپاس و شكرگزارى است و سپاس آن تنها در گرو عمل به دستورات اسلام و خدمت به مردم مستضعف و متدين است.
آنچه ضرورى و مهم است تداوم پانزده خرداد و استمرار آثار و بركات آن است. لازم است مسؤولين نظام جمهورى اسلامى ايران در حفظ و تقويت روحيه اسلام خواهى و التزام به دفاع از دين و مقدسات تلاش نمايند. بايد جامعه ما هميشه به سمت عدالتخواهى و نشاط دينى هرچه بيشتر حركت كند. بايد در پرتوى عمل به دين مظاهر فقر و فساد و تبعيض برچيده شود و بالاخره بايد پانزده خرداد را هميشه زنده نگاه داشت تا آثار و بركات آن زنده باشد.
شما مردم بزرگوار ورامين و پيشوا به ياد داريد كه براى خود سهم بزرگى را در اين حادثه ثبت و افتخار جاودانه اى را رقم زديد. و به منظور حمايت از اسلام و امام جانفشانى كرديد و شهداى عزيزى را تقديم اسلام نموديد.
اينك بر همگان لازم است كه قدر اين انقلاب را كه در اين زمان مورد تهاجم استكبار در ابعاد مختلف آن قرار گرفته بدانيم و با اتحاد و يكپارچگى دستاوردهاى آن را محافظت نماييم.
در خاتمه از حضرت مستطاب حجة الاسلام و المسلمين آقاى محمودى امام جمعه محترم شهر ورامين و ساير مسئولين و دست اندركاران اين همايش عظيم تشكر مى نمايم و از خداوند اجر عظيم براى همه مجاهدان و رفعت درجه براى شهداء پانزده خرداد و ساير شهداى انقلاب اسلامى و عزت و عظمت براى ملت بزرگوار و متدين را مسئلت مى نمايم.

محمد فاضل لنكرانى
11 / 3 / 84